Spetsialist julgustab: rattamaratonile sobib tulla erinevate rattamudelitega
Kas teadsid, et tervelt 20% osalejatest läbib maratoni maastikuratta asemel hoopis muud tüüpi rattaga?
Osalejate tagasiside näitab, et lisaks maastikurattale kasutatakse enim gravelit ehk kruusaratast, hübriidi ning cyclocrossi. Arvestatav hulk osalejaid teeb sõidu kaasa maanteerattal ning erandiks ei ole ka fatbike või tõukeratas.
Ka Hawaii Expressi spetsialistide sõnul sobib sügisel tulla starti väga erinevate rattamudelitega. Siiski toovad asjatundjad välja eri mudelite eelised ning muud olulised nüansid, millega maratonirajal arvestama peaks.
Millised rattatüübid on sobilikud Tartu Rattamaratoni läbimiseks?
Vaatamata sellele, et enamus inimesi tuleb üritusele maastikurattaga, saab tegelikult läbida Tartu Rattamaratoni kõikide olemasolevate rattatüüpidega. Võib-olla küll mitte üherattalisega, aga teistega küll. Näiteks eelmisel aastal võideti maraton maanteerattaga, millele oli alla pandud jämedam graveli või cyclocrossi rehv.
Mis on eri tüüpi rataste eelised maratonipäeval? Mida tasuks silmas pidada lähtuvalt harrastaja tasemest, rajast, soovitud tulemusest.
- Maastikurattal on jämedamad (laiemad) rehvid, amordid, maastikule sobivamad hammasratta ülekanded. Seda tüüpi rattaga on Tartu Rattamaratoni ilmselt kõige mugavam läbida, kuna ei põruta nii palju. Tänu laiematele rehvidele on ka pidamine parem. Maastikurattad on kas ainult esiamordiga või nn fully ehk kahe amordiga. Isiklikule kogemusele tuginedes on finišis olnud kõige mõnusam tunne fullyga sõites. Ei ole kõige kiirem ratas, aga see-eest sõita on väga mõnus.
- Gravel (kruusaratas) / Cyclocross / maanteeratas. Nendel on kitsamad rehvid, madalam lenksu asend, raskemad/kiiremad ülekanded. Üldjuhul kasutataksegi gravel või cyclokrossi ratast, mis põhimõtteliselt on samad, vaid väikeste erinevustega. Seda tüüpi rataste eeliseks on madalam kaal ja amordi puudumine, mis muudab ratta jäigemaks ja paremini reageerivaks. Lisaks on eelis suurematel ülekannetel, mis võimaldavad suurema hooga sõita. Kuna Tartu Rattamaraton on enamasti mööda kõvema pinnasega kruusa- või metsateed, saab nende ratastega rada kiiremini läbida, kui vähegi jalga on.
- Hübriidrattal on sirge lenks, linnaratta püstisem sõiduasend ning kruusaratta suuremad ülekanded. Ehk teisisõnu on hübriidratas maastiku- ja kruusaratta segu, millel on linnaratta püstisem asend. Tegu on enamasti esiamordi, kitsamate rehvide ja raskemate ülekannetega rattaga. Siledamal maal veereb paremini ja kiiremini, metsateel on sõita raskem ja põrutab rohkem. Seetõttu sobib pigem rahulikule harrastajale.
- Linnaratas on täisvarustuses jalgratas porikate, tulede, seisujala, pakiraami ja korviga. Kuna need rattad on üldjuhul raskemad, ei ole nendega kõige mõnusam rattamaratoni rada läbida.
Eks igal harrastajal on loomulikult omad eelistused. Üldjuhul on kõige lihtsam sõita maratonirada läbi maastikurattaga. Kui oled aga juba osavam, julgem ja tugevam, siis liigud kindlasti kiiremini edasi gravel rattaga.
Rohkem infot rattatüüpide kohta saad lugeda liit: www.hawaii.ee/et/ratta-abc
Soovitusi jagas Gabriel Leppik Lõunakeskuse Hawaii Expressist
![]() |
Maastikuratas |
![]() |
Maanteeratas |
![]() |
Gravel ehk kruusaratas |
![]() |
Hübriid |
![]() |
Linnaratas |